keskiviikko 24. joulukuuta 2014

Opinnäytetyö




Teen opinnäytetyöni työselosteena yllä olevassa kuvassa näkyvästä vauriosta. Hommana on siis helmapellin ja oven vaihto. Helmapellin vaihto tapahtuu hitsaamalla ja liimaamalla ja ovi vaihdetaan saranoistaan. Työssä on myös hieman pyöränkotelon oikaisua.


                           














          
Tuossa muutama kuva lisää vauriosta ennen kun on hommat aloitettu.











Aloitetaan työ sillä että tarkastellaan auton vauriota että kuinka laajalla alueella vaurio on. Otin oven pois melkein heti ensimmäiseksi koska tiesin että autoon tulee uusi ovi. Kun otin oven pois niin näki jo paremmin auton vauriot ja suurin piirtein pystyi hahmottamaan että mistä kohtaa leikataan vaurioitunut pala pois. Pitää kuitenkin leikata siten että uusi pala sopii paikalle. Tässä tapauksessa pala on tuollainen kuin ala puolella näkyy kuvassa. Pala on tarpeeksi iso sopiakseen vaurio alueelle.


Seuraavaksi purin sisutasta pois verhoilua ja penkkiä mitkä voivat olla herkkiä syttymään kipinöistä ja suojasin ovi aukon kipinäpeitolla.



Tietenkin otin myös takapuskurin pois koska se oli myös saanut osumaa joten se menee muovikorjaukseen ja maalaukseen. (puskurista ei ole kuvaa)

Kuvassa näkyy että ovitiivistettä on otettu pois suurimmaksi osaksi mutta ei kokonaan ja että takaluukun verhoilua on purettu ja penkit myös mutta selkänojat on paikoillaan.


Kuvassa olen jo leikannut palan pois mutta tuollaisella peitolla olen suojannut auton sisutan kipinöiltä.

Kun suojaukset on saatu tehtyä niin aletaan leikkaus niistä kohdista että helman rikkonainen alue saadaan pois plus ihan hieman ylimääräistä.



Leikkasin palan leikkauskohdista ihan tavallisella paineilma rälläkällä. Ja ahtaimmissa kohdissa käytin myös hieman paineilma sahaa.

Oven sisemmän tiivisteen alla on pistehitsaus saumat jotka porataan auki. Ei kuitenkaan läpi pellistä vaan helma pellisä pistehitaus vaan auki. Siihen  on olemassa oma porakone joka näyttää tältä



Porakonetta on helppo käyttää ja sillä harvemmin poraa pistehitsauksen pelleistä lävitse. Kone on tarkoitettu pääosin pistehitsien poraamiseen.

Helmapala on alhaalta kiinni tulppahitseillä jatka porataan normaalilla porakoneella auki. Helman alapuolella on kuitenkin massa kerros joka pitää poistaa.

Helmapala vaihdetaan myös kaaren kohdalta. Kaaren kohdalla pelti on kiinni peltiliimalla joten kun on ensin pistehitsit ja tulppahitsit porattu ja leikattu pala leikkauskohdista auki otetaan kuumailmapuhallin ja lämmitetään pelti liimaa.


Ja kun on lämmitetty ja palanen on muuten irti niin sitten vaan otetaan palanen pois,


Nyt kun pala on irti niin hioin oikaisin helmapellin sisäpuolella olevasta pyöränkotelosta lommot. Oikaisin ne ihan vaan peltivasaralla ja vastimella. Kun sain oikaisut tehtyä hioin kaikki hitsaus ja liimapinnat puhtaiksi ja aloin sovittaa uutta palasta. Kun leikkasin uuden palasen niin leikkasin sen ensin tahallani aivan liian isoksi että sain sen suurin piirtein paikoilleen ja merkattua tarkemmat leikkauskohdat.





Kun olin saanut palasen leikattua ja hiottua oikeaan kokoon laitoin uuden oven paikalleen ja aloin sovittamaan ovea ja helmapeltiä paikoilleen





Siinä muutama kuva. Helmapala ei ole vielä kiinni muulla kuin vaan teipillä. Ensin sovitin oven paikoilleen ja samaan aikaan kuitenkin myös helmapalaa. Kun sain oven istumaan hyvin viimeistelin vielä helmapellin sovituksen ja kiinnitin sen muutamalla peltiruuvilla paikoilleen. Pala kuitenkin vielä otettiin pois koska peltiliima pitää laittaa kaareen kun palan kiinnittää ja puhdistin vielä kaikki liimattavat ja hitsattavat osat kunnolla uudestaan.

Tein uuteen helmaan myös tulppahitseihin tarvittavat reiät.

Kun puhdistukset oli tehty levitettiin liimaa uuteen helmaan ja auton koriin laitettiin pala paikalleen ja kun pala oli taas kohdillaan niin ruuvasin aiemmin maininneet peltiruuvit reikiinsä mutkä tein kun sovitin palasta joten sain helman varmasti oikealle paikalle. Ennen kuin rupesin hitsaamaan ja muutaniin tarkistin vielä muutaman kerran että ovi ja helma istuu keskenään.

Sitten tein pienet heftit leikkaus kohtiin että palanen on paikallaan .




Helma on nyt heftattu kiinni. Uudessa palassa on pyörän kaaren kohdalla sauma joka pitää paartaa pyörän koteloon kiinni. Eli siellä oli siis peltiä mikä piti taittaa pyöränkoteloon. Tein sen myös peltivasaralla ja vastimella.

Sitten hitsasin saumat kiinni


Hitsasin ja heftasin saumat normaalilla MIG -hitsaus koneella.


"MIG/MAG-hitsaus (engl. metal inert gas / metal active gas welding) on kaasukaarihitsausmenetelmä, jossa sähkövirran avulla aikaansaatava valokaari palaa lisäainelangan ja hitsattavan kappaleen välissä suojakaasun ympäröimänä. Hitsattaessa valokaari sulattaa perusaineen ja lisäaineen yhtenäiseksi hitsisulaksi, joka jähmettyessään muodostaa kiinteän yhteyden kahden kappaleen välille. Lisäainelanka on ohutta metallilankaa, jonka koostumus on yleensä lähes sama kuin perusaineella. Lisäaine syötetään poikkeuksetta koneellisesti. Langan paksuus vaihtelee tyypillisesti 0,6 mm ja 1,6 mm välillä. Hitsattavien kappaleiden ainevahvuudet yleensä ylittävät millimetrin. Langan syöttönopeus sekä hitsausjännite säädetään hitsattavien kappaleiden mukaan.MIG/MAG-hitsauksen etuja ovat nopeus ja hitsin puhtaus. Hitsin päälle ei myöskään muodostu kuonakerrosta (käytettäessä tietyntyyppisiä täytelankoja muodostuu kuonakerros hitsin päälle). Tunkeuman ja hitsin muodon hallinta on MIG/MAG-hitsauksessa vaikeampaa kuin TIG-hitsauksessa. Suoritusteknisestä helppoudesta huolimatta hitsauslaitteiston oikea säätäminen voi tuottaa vaikeuksia. Myös huomaamaton vapaalangan pituuden muuttuminen vaikuttaa voimakkaasti perusaineeseen kohdistuvaan sulatustehoon, minkä vuoksi hitsiin jää helposti huomaamattomia virheitä."

Pieni pätkä MIG/MAG hitsauksesta. 
Lähde http://fi.wikipedia.org/?title=MIG/MAG-hitsaus

Kun sain saumat hitsattua ja tulpattua rupesin pistehitsaamaan. 


Kuvassa näkyy ovitiivisteen kohdalla pistehitsejä. Eli ne ovat nuo pyöreät palaneen näköiset pallot tossa. 

Käytössäni oli kuvan mukainen pistehitsikone.

Pieni pätkä taas miten pistehitsi toimii.

"Vastuspistehitsauksessa liitettävät kappaleet puristetaan toisiaan vasten sähköä johtavilla elektrodeilla. Puristuksen aikana elektodeille syötetään virtapulssi, joka kuumentaa liitettävien kappaleiden rajapinnan. Rajapinnalla sähkövastus on suurin ja siellä syntyy riittävästi lämpöä kappaleiden sulamiseen. Kun virransyöttö lakkaa, alkaa sulan linssin jäähtyminen ja jähmettyminen hitsiksi. Pistehitsausta käytetään ohutlevyjen liittämiseen. Levyn paksuus on yleensä alle 3 mm.Tyypillinen pistehitsikone koostuu saksimaisien varsien päässä olevista kahdesta kuparielektrodista ja näitä syöttävästä teholähteestä. Hitsaus voi tapahtua myös yksipuolisesti, jolloin maadoituselektrodi voi olla hiilestä valmistettu. Hitsatessa voidaan säätää kahta perusparametriä: hitsausvirran voimakkuutta sekä hitsauksen kestoa. Lisäksi kehittyneimmissä laitteissa voidaan säätää ns. esi- ja jälkipuristusta, ts. elektrodien painamista yhteen - sekä voimaa että kestoa - ennen ja jälkeen hitsausvirran kulkua."

Lähde http://fi.wikipedia.org/wiki/Vastushitsaus

Nyt on hitsaukset ja liimaukset ja sun muut tehty niin eikun viimeistelemään eli hioin hitsisaumat tasaiseksi ja jos huomasin niissä reikiä niin paikkasin ne hitsaamalla ja hoin taas. 




Laitoin vielä hiomisen jälkeen hieman tinaa yhteen kohtaan hitsi saumaa mikä oli hieman päässyt montulle hitsaamisen lämmön takia.

Eli tuohon kohtaan pistin tinaa. 

Nyt kun kaikki kinnitykset ja hionnat on tehty ja ruuvinreiät on tulpattu niin sen jälkeen ei oikeastaan ole muutakun maalaus jota en itse tehnyt koska auto meni maalarille. Purin tietysti takapuskurista kaukki listat ja rekisteri kilven ja kilven valot maalausta varten koska takapuskuri maalataan siis myös ja muovikorjataan. 



Tuossa kunnossa auto lähti maalaamoon. 


Ja tuossa kunnossa se tuli takaisin. Enää siis vaan kasaus ja ruostesuojaus ja homma on valmis.


 Tuossa muutama kuva kun homma on kaikkine kasauksineen ja oven säätöineen valmis.

Maalari teki siis kittaukset ja pohjatyöt maalausta varten ja maalasi koko takalokasuojan ja helman ja takaoven ja massasi helman alta uusiksi.

Työ oli kyllä haastava ja vaati paljon järjen käyttöä ja ajattelua vaikka ehkä joidenkin ohjeiden mukaan ei siltä tunnu. Opin työstä tosi paljon ja se oli mukava tehdä kun ei oikeastaan ole aiemmin tehnyt vastaavaa hommaa. Jatkossa haluaisin tehdä samankaltaisia hommia lisää ja oppia lisää auton kori hommista, Ja lopputulos tuossa hommassakin ihan hyvä vaikka itse sanonkin.

Toivotaan että tämä kelpaa opinnäytetyönä!


1 kommentti:

  1. Pojalleni täytyykin tämä postaus näyttää. Hän on puhunut hitsauksen opettelusta nyt jonkin aikaa. Meille on ohutlevyjä tulossa, ja niistä voisi jäädä ehkä jotain ylimääräisiä. Olisi varmasti hyvä harjoitella tuota pistehitsausta siihen.
    https://www.lankapaja.fi/tuotanto/ohutlevy

    VastaaPoista