sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Volvon korirakenteet. Etätyö

Etätyönä oli tehtävänä lukea volvon korirakenteista ja kirjoittaa siitä omat havainnot. Tässä ne nyt tulee.

Volvon korirakenteet oli kiinnostavia. pääasiassa kerrottiin mallien C70 (06->), S60 ja V60(11->), S80(07->) V70(08->), XC70(08->) ja XC60 korirakenteista. mallien kirjaimet tarkoittavat sitä että onko auto farmari vai normaali henkilöauto. S tarkoittaa normaalia henkilöautoa ja V Farmaria. C70 malli on avoauto jossa on katto takaluukussa ja sen saa nappia painamalla päälle. XC tarkoittaa city maasturia tai että autossa on korkea maavara. Eli XC70:ssä on korkeampi maavara kuin V70:ssä ja kori on hieman erilainen paikoittain.

Tekstissä oli paljon kiinnostavia asioita kuten eri metallien myötörajat. HSS, VHSS, EHSS, UHSS. Nuo kyllä jokseenkin tuttuja jo aikaisemmin koulusta. kiinnostavinta oli se että tekstissä oli kuvia volvon eri autojen korimalleista joissa näytettiin missä on mitäkin terästä myötörajan lyhenteiden mukaan. 

Tekstissä kerrottiin myös korjausmenetelmistä. suurimassa osasta volvon malleista ei esimerkiksi tarvitse laittaa oikaisupenkkiin törmäyskotelon vaihtamiseksi vaan se on kiinnitetty MAG-hitsauksella. Eikä sitä saa oikoa vaan se on ehdottomasti vaihdettava uuteen. 

Tekstissä tuli myös ilmi kaiken laiset liimat ja kitit kuten koriliima, paisuntatiiviste, hitsauskitti(kumipohjainen ja lämpimänälevitettävä), epoksipohjainen törmäysliima ja kumipohjainen väsymisliima.
Paisuntatiivisteen tarkoitus on vaimentaa äänet kaikkialta korista ja sen koloista.

Volvojen mallit ovat aika samanlaisia. malleissa ei ole paljoakaan eroa muutakuin jotkut mallit ovat lyhyempiä kuin toiset mutta muistuttaa toisiaan paljon. suurimmat erot on varmaa A ja B pilareissa ja että missä on minkäkin vahvuista terästä. 

Siinä niitä on jonkin verran. Enempää ei juuri nyt ainakaan tule mieleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti